
Orders of censorship and propaganda 
 
10⽉月10⽇日 
 
督办指⽰示： 
 
   ⼀一、请各⺴⽹网站将《⼭山⻄西公安厅交管局⻓长被查 曾为原省委书记警卫员》⼀一⽂文撤⾄至
后台。 
   ⼆二、请将以下新闻改回原标题： 
《⼭山东通报巡视整改情况：部分地区买官卖官较严重》改回原标题《中共⼭山东省委
关于巡视整改情况的通报》。 
 
   三、请⺴⽹网站双⾸首⻚页转发以下四篇稿件： 
   1、新华⺴⽹网评：深化国防和军队改⾰革的⾏行动指南。 
   2、习近平系列重要讲话读本之建设社会主义⽂文化强国。 
 
   四、请在双⾸首⻚页要闻区及移动客户端转发： 
   1、《新华⺴⽹网评：不让“四⻛风”和腐败“树倒根存”》， 
   
(…) 
七、各⺴⽹网站，全⺴⽹网查删封杀⻢马英九双⼗十节讲话，包括移动客户端。 
 
(…) 
 
10⽉月11⽇日  
 
1.请⽴立即删除，包括移动客户端：《雅居乐主席陈卓林被调查 被指涉及周永康案
》 
 
请全⺴⽹网查删涉“总局下达通知,余英时、九把⼑刀的书全部下架”相关信息。 
 
(…) 
 
 
Translation : 
10/10 
 
Supervision office instructions: 
 
1、Withdraw from every website the article <Shanxi Public Security Traffic 
Control Director under investigation used to be the bodyguard of former 
Provincial Party Committee Secretary> 
2 、 Change the title of the news below : 



<Shandong's public report on patrols and rectification :  Buys and sells are in 
very bad shape in some areas> 
to : 
<Shandong provincial Party Committee report on patrols and rectification>  
 
3、 Republish the 4 articles below to the front pages  
 
1) Xinhua Commentary: Guidebook on deepening national defense and military 
reform 
 2）Readings of Xi Jinping’s important speech series：building a powerful 
country with socialist culture.  
… 
 
 4、 Republish to the front pages and mobile news clients : 
  1)<Xinhua Commentary: Do not let the ‘four styles’ and corruptions survive> 
(note: the four styles include formalism, bureaucracy, hedonism and 
extravagance ) 
 
(…) 
 
7、All websites including mobile news clients must delete Ma Yingjiu 10/10 Day 
speech 
 
(…) 
 
10/11 
1、Delete immediately (including from mobile news clients) <The president of 
Yajule, Chen Zhuolin investigated, involved in Zhou Yongkong’s case> . 
 
Delete all information related to "Central Office gave order that to remove from 
shelves the books of Yu Yingshi and Jiu Badao"   
 
(…) 
 
 
 

Tencent's internal circular 
 
10⽉月12⽇日 
 
腾讯⺴⽹网副总⺩王娟对⺴⽹网站内部通报： 
 
红旗⽂文稿刊⽂文：不能⽤用法治代替⼈人民民主专政 
红旗、求是等关于意识形态稿件慎⽤用，尤其是极左、或者极右的内容，不要主动上



稿⼦子，这类东⻄西不和凤凰、⺴⽹网易⽐比较参照。避免引起不必要的政治⿇麻烦。 
 
意识形态，国体是党国的根本国本，是最重⼤大的报道禁区，所以需要特别注意。还
有其他⼏几⼤大报道禁区也需要特别注意下，民族问题，宗教问题，暴恐问题，尤其是
⻄西藏和新疆的，不要上探讨历史、合法性、质疑之类的东⻄西，尤其是⾮非⽩白名单稿件
。红旗这种类似观点的稿⼦子上的时候需要慎重，拿不准多问⺩王⽼老师。这些揣摩圣意
的稿⼦子上前拿不准要和⽼老⺩王请教。不能光看评论。最近⻛风向很复杂。国信办也不知
道这条稿⼦子要干什么。 
 
值班审查员：刚和彭部⻓长聊了下。红旗稿定位是内部讨论。⼤大家了解⼀一下这个背景
。李克强的指⽰示很多，现在的专题头条要求保留。 国平的⽂文章要求放⾸首屏。 
 
 
Translation : 
10/12 
Editor of Tencent Wang Juan circulated notices internally : 
 
Red Flag Manuscript: you cannot replace people’s democratic dictatorship by the 
rule of law.  
 
Be careful when using articles which are related to ideology from Red Flag, 
Seeking Truth, especially extreme left-wing or extreme right-wing contents. Do 
not take an initiative on posting these articles. Do not refer to Phoenix (website) 
and Netease in case it causes some unnecessary political problems. 
 
And there are other major forbidden areas, national issues, religious issues, 
terrorism ,especially in Tibet and Xinjiang, do not talk about history, legitimacy or 
put into question anything, especially the non-white list. Articles which have 
opinions on  the Red Flag need to be written cautiously. If you are uncertain, ask 
Mr. Wang. Recently , the trend is complicated. Even the Ministry Of Information 
does not know how to deal with these articles. 
 
The inspector on duty: I talked to Minister Peng. Red Flag was based on internal 
discussion. Everyone should know this background. 
 
There are a lot of instructions related to Li Keqiang. Hold back on all special 
topics. Put Guo Ping’s articles on the front page. 
 
 
 

SIIO internal meeting : summary 
   
国信办10⽉月14⽇日例会-纪要 



 
本次会议由任贤良副部⻓长主持，主要内容如下 
 
⼀一， 在李克强访欧的报道上，腾讯表现好，双⾸首⻚页和客户端落实出⾊色，编排有政
治⾼高度兼顾可读性。sina、sohu、⺴⽹网易、凤凰在落实⽅方⾯面存在明显问题。 
 
⼆二、中央⺴⽹网信办对各⺴⽹网站（含新闻⺴⽹网站和商业⺴⽹网站）的全新考评体系即将颁布。 
 
三、问题通报 
 
1、10⽉月13⽇日，sina在转载“国平：港版颜⾊色⾰革命失败”时，擅⾃自篡改标题，且与其
他新闻拼接，呈现为⽀支持占中的歧义标题，通报批评。 
2、10⽉月13⽇日，凤凰、⺴⽹网易、sohu擅⾃自转载路透社⽂文章，且将标题修改为“南⽔水北
调⼯工程：天津引⼊入的⽔水质已不可⽤用”，造成重⼤大负⾯面影响，通报批评。 
3、sohu违规转载澎湃新闻稿件，妄议四中全会处理⼤大⽼老虎的⼿手段，通报批评。 
4、百度新闻通过“朝鲜密谋对付中国?? 北京⼤大怒”恶意炒作朝鲜问题，通报批评。 
 
(…) 
 
Translation : 
 
SIIO 10.14 regular meeting-summary  
 
This meeting was chaired by vice minister Ren Xianliang, main contents are 
following: 
 
1、Tencent did a good job on the report of Li Keqiang visiting Europe and put it 
on front page and news client. Arrangements have a high political nature but 
there’s readability. Sina, Sohu, Netease, Phoenix (coverage) have obvious 
problems. 
 
2、The new evaluation system of websites will be issued by Central Network 
Information Office 
 
… 
 
3、Problems Bulletin 
 
1) October 13th, Sina changed the title <Hong Kong version of Color Revolution 
deemed to fail> without authorized instruction, showing ambiguous title that 
supported ‘Occupy Central’. Also, Sina joined other news to this article. Circulate 
a notice of criticism.  
2）October 13th, Phoenix, Netease, Sohu reprinted article from Reuters and 



changed title to ‘South-to-North Diversion Project Water TianJing has imported is 
unusable’, causing a severe negative influence. Circulate a notice of criticism.  
3) Sohu reprinted article from Bloomberg News by violating rules and discussed 
the way the Fourth Plenum deal with ‘Big Tigers’ without authorization. Circulate 
a notice of criticism. 
4) Baidu News hyped North Korea Problem maliciously by using article ‘ Is North 
Korea plotting against China?? Beijing was huffed’. Circulate a notice of criticism. 

(…) 
	
  


